Hoeveslagerij Burggraeve

Ambacht, korte keten en pure smaak

Hoeveslagerij Burggraeve

“25 jaar geleden namen we het landbouwbedrijf over van mijn ouders,” vertelt eigenaar Kurt Burggraeve van Hoeveslagerij Burggraeve. “We zijn begonnen met varkens, rundvee en akkerbouw, en zijn daarna geëvolueerd naar een volwaardig slagersbedrijf. Eerst was er een winkeltje in de garage van mijn ouders, vijf jaar later bouwden we onze eigen hoeveslagerij. Vandaag kweken we zelf onze dieren én verbouwen we het voer, zoals maïs, gras, stro en pulp van suikerbieten. Alles komt van eigen erf. Zo garanderen we maximale controle over kwaliteit en versheid.”

Hoeveslagerij Burggraeve werkt bewust duurzaam, met respect voor dier en omgeving. Kurt: “Tijdens de zomermaanden genieten onze dieren volop van de buitenlucht. We geloven in het principe van korte keten: van producent tot consument, zonder omwegen. Onze klanten waarderen die transparantie en weten graag waar hun vlees vandaan komt.”

"Vers, lokaal en ambachtelijk: dat proef je. Elke week opnieuw."

De winkel is enkel in het weekend open: vrijdag, zaterdag en zondagvoormiddag. “Dat betekent dat we in korte tijd heel gericht produceren en verkopen. Wat op is, is op. We werken vers en houden geen grote voorraden aan. Op zondag is de winkel vaak bijna uitverkocht. Zo starten we elke week opnieuw, met een fris en vers aanbod”, vertelt Kurt trots.

De hoeveslagerij is niet ontstaan uit een familie met generaties aan recepten, maar groeide vanuit eigen ambitie en liefde voor het vak. “Toen we begonnen, hebben we materiaal overgenomen van een slager die net met pensioen ging. Hij heeft ons de eerste tien jaar met raad en daad bijgestaan. Van hem hebben we écht de stiel geleerd.”

Populaire producten zijn onder andere côte à l’os, entrecote, rosbief en biefstukken, maar ook gehaktbereidingen en panklare gerechten zijn echte publiektrekkers. “We starten altijd met kwaliteitsvolle grondstoffen, maar ook met de juiste kruiden en marinades. Daar speelt RAPS een grote rol in. De kwaliteit van hun producten, de unieke smaken én de kennis die we via onze mentor meekregen, maken dat we trouw zijn gebleven aan RAPS. Het geeft onze producten nét dat extra”, besluit Kurt.